Dagens tips

Gjorde en så god middag idag så jag blev nästan tårögd ;)

Skär kycklingfilé (mängd efter tycke och smak till 4 pers) i lagom stora bitar, ca 3 x 3 cm, och bryn dessa.
Lägg i en skivad gul lök tillsammans med kycklingen. Krydda med salt, svartpeppar, curry och paprikapulver.
Häll på en burk med kokosmjölk, lätt eller vanlig efter smak och låt koka ihop.

I en wokpanna vid sidan av kycklingen wokar man 1/2 påse (ca 200-250 g) wokgrönsaker, ex ICA thai eller ICA chinese.
(Jag lägger gärna i extra broccolibuketter, och kanske röd paprika, för de är så otroligt goda tillsammans med kokosmjölk)
När grönsakerna wokat färdigt häller man över dem till kycklingen i kokosmjölken.
Färdigt!

Koka fullkornsris eller gör egen god klyftpotatis gjord på färskpotatis.

Hemmagjord klyftpotatis:
Skrubba av det värsta skalet (behöver inte skalas eller förkokas om det är färskpotatis), skölj i vatten och skär i klyftor.
Lägg på en oljad plåt, salta och krydda med paprikapulver.
In i ugnen på 225° i 15 min, stäng sen av värmen och låt stå i 15 min i eftervärmen.
Ett gott saltalternativ är kvarnsalt, lite grövre salt, som man strör på efter stekningen.
Färdigt!!

Använder man denna klyftpotatis till grillat så är det rätt gott att köpa en rulle vitlökssmör och lägga en skiva, eller två, på potatisen efter att man stekt den, som smälter ner och ger underbar smak.

Gör i ordning en god svalkande sallad att äta bredvid.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Sv: Vad roligt att du gillar mina bilder! :)

Hemskt kul! Jag brukar låna min sambos nikon, vet dock inte riktigt vad det är för modell. :S

Jag bara ser det liksom, och ibland så får jag något infall och bestämmer mig för att leta något som frammanar en känsla.

2009-07-02 @ 16:51:37
URL: http://sandorama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0